Goedkoop, snel en gezond koken op kamers

Ben je student en heb je weinig geld of weinig tijd en wil je toch gezond eten? Dat kan! Hieronder zetten we wat tips voor jullie op een rijtje.

  1. Maak van tevoren een boodschappenlijstje. Op deze manier voorkom je dat je door de supermarkt gaat struinen en dingen koopt die je niet nodig hebt. Controleer, voordat je naar de supermarkt gaat, je koelkast en voorraadkast. Zo koop je geen producten dubbel.
  2. Doe wekelijks boodschappen. Wanneer je eens per week je boodschappen haalt, uiteraard weer met een boodschappenlijstje, koop je gemiddeld minder dan wanneer je elke dag naar de supermarkt gaat. Denk alvast vooruit en koop in voor de hele week. Van een kleine zak aardappels of grote krop broccoli kun je zo twee dagen eten.
  3. Neem alleen contant geld mee naar de supermarkt. Bepaal van tevoren het bedrag dat je die week wilt uitgeven aan eten en drinken. Eenmaal in de supermarkt heb je niet meer te besteden dan het geld dat je op zak hebt. Zo ‘dwing’ je jezelf om te kiezen voor de goedkopere producten en alleen wat je nodig hebt.
  4. Eet samen! Eet eens of meerdere keren per week samen met je huisgenoten en spreek af dat elke keer iemand anders kookt. Zo verdeel je de kosten. Of schuif eens aan bij je ouders of zus, dat kost je niks. En, naast dat het goedkoop is, is samen eten natuurlijk ook nog eens heel gezellig!
  5. Kook grote porties. Wanneer je niet samen eet, is het wel voordelig om voor meer personen te koken. Dat wat je niet opeet, stop je in een bewaarbakje in de vriezer. Wanneer je vervolgens in de laatste week van de maand zit (en je rekening bijna leeg is), heb je alsnog lekker en gezond eten.
  6. Zelf raspen, schillen en snijden. Koop verse groenten en kruiden, in plaats van zakjes en pakjes. Het kost je misschien iets meer bereidingstijd, maar is een stuk goedkoper en bevat geen toegevoegde conserveermiddelen. Ook onbewerkt fruit op de versafdeling is een stuk goedkoper en gezonder dan een bakje fruitsalade.
  7. Eet een of meer dagen zonder vlees. Vlees is duur. En je lichaam kan het best een dag of drie per week missen. Een gezonde, goedkope maaltijd kan dus ook bestaan uit veel groente met aardappelen of pasta. Of eet eens een ei bij je spinazie i.p.v. een speklapje.

Goedkoop eten gaat niet altijd samen met gezond eten. Gelukkig staan er veel recepten op internet en in kookboeken, waarbij deze combinatie wel mogelijk is. Kijk hier voor lekkere, makkelijke en goedkope maaltijden. Of kijk eens in de bibliotheek voor de kookboeken van Merlien Welzijn: Koken voor personen voor €5,- en Slim Koken. In de laatste staan ook veel ideeën om slim in te kopen of zelf producten te maken.

Lees ook: