Goedkoop en gezond eten als student

koken

Ben je student en heb je weinig geld of weinig tijd en wil je toch gezond eten? Dat kan zeker! Als je de moeite neemt om jezelf een aantal slimme gewoonten aan te meten, zul je zien dat dit je veel oplevert. Hieronder zetten we wat tips voor je op een rijtje.

  1. Maak een boodschappenlijstje. Op deze manier voorkom je dat je door de supermarkt gaat struinen en dingen koopt die je niet nodig hebt. Controleer, voordat je naar de supermarkt gaat, je koelkast en voorraadkast. Zo koop je geen producten dubbel.
  2. Doe wekelijks je boodschappen. Wanneer je eens per week je boodschappen haalt (mèt een boodschappenlijstje), koop je gemiddeld stukken minder dan wanneer je elke dag naar de supermarkt gaat. Door alvast de week vooruit te plannen en in te kopen word je vanzelf bewuster van je uitgaven. Van een kleine zak aardappels of grote stronk broccoli kun je zo meerdere dagen eten.
  3. Neem alleen contant geld mee naar de supermarkt. Bepaal van tevoren het bedrag dat je die week wilt uitgeven aan eten en drinken. Eenmaal in de supermarkt heb je niet meer te besteden dan het geld dat je op zak hebt. Zo ‘dwing’ je jezelf om te kiezen voor de goedkopere producten en alleen wat je nodig hebt.
  4. Eet samen. Eet eens of meerdere keren per week samen met je huisgenoten en spreek af dat elke keer iemand anders kookt. Zo verdeel je de kosten. Of schuif eens aan bij je ouders of zus, dat kost je niks. En, naast dat het goedkoop is, is samen eten natuurlijk ook nog eens heel gezellig!
  5. Kook grotere porties. Ook wanneer je niet samen eet, is het voordelig om zo vaak mogelijk voor minstens 4 personen te koken. Zorg dat je een voorraad bewaarbakjes en een (ruime) vriezer hebt. Dat wat je niet opeet, stop je zo gemakkelijk in de vriezer. Wanneer je vervolgens in de laatste week van de maand zit (en je rekening bijna leeg is), heb je – na even opwarmen – alsnog lekker en gezond eten.
  6. Zelf raspen, schillen en snijden. Koop verse groenten en kruiden, in plaats van zakjes en pakjes. Het kost je misschien iets meer bereidingstijd, maar is een stuk goedkoper en bevat geen toegevoegde conserveermiddelen. Ook onbewerkt fruit op de versafdeling is een stuk goedkoper en gezonder dan een bakje fruitsalade.
  7. Bezoek de markt. Nog beter: koop je groenten en fruit elke week voordelig op de markt! De kwaliteit is vaak top en bij het sluiten van de kramen kun je vaak nog extra korting verwachten.
  8. Eet minder vlees. Vlees is duur (en de productie slecht voor het milieu). Je lichaam kan best een dag of drie per week zonder. Een gezonde en lekkere maaltijd kan dus ook bestaan uit veel groente met aardappelen of pasta. Eet eens een ei bij je spinazie i.p.v. een saucijs of hamburger. Of probeer eens noten door je rijstgerecht. De smaak èn de voedingsstoffen uit vlees zijn tegenwoordig makkelijk vervangbaar.
  9. Gooi weinig weg. Naar de winkel? Check eerst even je koel- en voorraadkasten. Zo hoef je minder vaak iets weg te gooien. En wanneer je eten overhoudt, kijk altijd wat nog goed is en wat je misschien de volgende dag of in het weekend kunt gebruiken in een maaltijd van de restjes. Soms blijken dit de lekkerste maaltijden van de week.

Goedkoop gaat niet altijd samen met gezond, als het om eten gaat. Gelukkig hebben hier al veel voedingsdeskundigen en (hobby)koks over nagedacht. Internet staat vol goede budgetrecepten en er zijn leuke en handige studentenkookboeken te koop.

Kijk hier eens voor lekkere, makkelijke en goedkope maaltijden. Of zoek eens naar de kookboeken van Merlien Welzijn: Koken voor 4 personen voor €5,- en Slim Koken. In de laatste staan ook veel ideeën om slim in te kopen of zelf producten te maken.